Thursday, March 1, 2012

Bila Aku Bermonolog #6 (Isu LYNAS)


Phoenix : Naim, aku tertanya-tanya kenapa syarikat Lynas nak bina kilang gas nadir kat Gebeng?

Naim : Sebab kerajaan Australia memang takkan benarkan kilang tu dibina di Australia. Jadi sebab tu diorang bina kat Malaysia ni.

Phoenix : Habis, apa yang rakyat dapat?

Naim : Kita tak dapat apa-apa yang berfeadah pun melainkan penyakit dek kerana gas yang bocor. Ko tunggu jela beberapa tahun lagi selepas kilang tu siap dan mula beroperasi. Ko lihat la sendiri berapa ramai orang Pahang akan menderita dan sengsara akibat risiko kebocoran gas Nadir tu.

Phoenix : Kenapa kerajaan tergamak nak lakukan perkara yang macam tu sedangkan ramai rakyat Pahang turun membantah pembinaa tersebut?

Naim : Tu la, mungkin sebab nak bina satu hubungan politik yang baik dengan negara luar. Rakyat menerima risiko perbuatan mereka. Mereka bukan tak tahu syarat kalau nak bina kilang tersebut.

Phoenix : Ha? Apa syaratnya?

Naim : Antara syarat yang penting ialah kilang ini hendaklah dibina dalam lingkungan 35km kawasan yang sekelilingnya tidak berpenghuni. Tapi ko tengok la, 2km pun dah ada kawasan penempatan penduduk berdekatan dengan kilang tu. Satu lagi ko tengok, pendapatan kilang tu mencecah berbillion ringgit tetapi kenapa kerajaan tidak kenakan cukai?

Phoenix : Kalau macam tu diorang duk bina kilang tu xpayah bayar cukai laa...sedapnye hidup kalau macam tu. Kita pun setiap bulan kena bayar cukai tanah la, cukai pintu laa, diorang? free nampak.

Naim : Tu laa phoenix, aku risaukan orang Pahang. Aku pun anak Pahang, aku dilahirkan di sana. Kenapa perlu untuk korbankan rakyat sendiri untuk kepentingan teknologi. Dah nampak sangat ke rakyat ni tak penting untuk kerajaan? Sampai sanggup nak lakukan tindakan yang merosakkan hidup rakyat.

6 comments:

  1. macam mana boleh jadi bahaya sebenarnya??x faham sgt~

    ReplyDelete
  2. yg bahayanya apabila gas ini bocor dan tersebar melalui udara dan air...nant akn jadi radisi..sebab tu wujud kambing kaki 8...kuda kepala 2...

    ReplyDelete
  3. lynas ni syarikat proses bahan nuklear atau electric generator??huhu

    ReplyDelete
  4. LYNAS ni merupakan sebuah syarikat 100% milik Australia yang memproses gas nadir dalam bumi untuk dijadikan alat berteknologi tinggi mcm teknologi nana...kenderaan...telefon bimbit andriod dan mcm2 ag alat yg menggunakan teknologi tinggi

    ReplyDelete
  5. nadir tu lithium ey???kiranya pemprosesan rare earth la kan??mcm mna safety protection machanism yg di apply dlm lynas ni?efficient x survey meter yg digunakan untuk scatter atau kebocoran radiation???maaf la, sbb sy tgh mengkaji isu ni n amik kira pendapat meluas skrg ni..harap dpt membantu

    ReplyDelete
  6. yup...rare earth...tp menurut engineer...dah nampak ada masalah dari segi paip dan didapati ada lubang2 udara dalam konkrit binaan....sepatutnya konkrit itu mesti padat...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...