Thursday, December 8, 2011

Hendak Berdakwah, Ada Caranya.

Assalamualaikum kawan-kawan...Naim nak kongsi satu cerita ngan kawan-kawan semua...harap korang ambil pengajaran k..hehe :P


Di sebuah kawasan yang terdapat ramai orang. Kelihatan seorang wanita yang bertudung labuh, berjubah lengkap, berstokin dan berkasut. Sempurna auratnya, sedang duduk berhampiran sebuah kolam. Wanita itu sedang duduk membaca satu kitab yang bertulisan arab. Kadang-kadang wanita itu mengangguk-anggukkan kepalanya seakan faham apa yang tertulis dalam kitab arab itu.



Sedang wanita itu sedang membaca kitab, tiba-tiba lalu di hadapannya seorang perempuan yang kontra dengan penampilannya (korang tau kan kontra tu mcm mane...haha). Perempuan itu berpakaian ketat dan seksi, bertudung jarang dan memakai seluar jeans yang ketat. Perempuan itu duduk di sebelah wanita itu. Membuka tas tangannya lalu mengeluarkan sehelai tisu untuk mengelap kotoran yang berada di wajahnya.


"Awak ni KAFIR ke?"


Perempuan seksi itu tersentak. Terkejut dengan teguran sebegitu.


"Excuse me? awak kata saya siapa tadi?"


Tanya perempuan itu seakan-akan inginkan kepastian.


"Saya tanya, awak ni KAFIR ke?"


gambar disensorkan untuk elakkan kontroversi..hehe


Jawab wanita bertudung labuh itu selamba. Perempuan seksi itu lantas bangun dengan wajah yang kemerahan. Marah.


"Helloo...awak sedar tak awak bercakap dengan siapa? Awak nampak tak saya ni pakai tudung. Mesti la saya Islam. Awak ni apa hal? tiba-tiba je cakap macam tu?!"


"Orang yang tak tutup aurat macam awak ni memang patut pun digelar KAFIR."


"Hei perempuan, awak takde hak nak tentukan siapa saya dan awak juga takde hak untuk hukum orang yang macam saya ni yang berpakaian macam ni adalah ORANG KAFIR!!"


Perempuan seksi itu terus berlalu dengan marah. Semua mata tajam memandang wanita bertudung labuh tadi.


-END OF STORY_


Ya, memang kita digalakkan untuk menegur jika ada silap dan salah...Naim pun setuju pasal tu..cume kite perlu sedar yang kaedah untuk menegur itu harus la bertempat...ada method2 yang kita perlukan untuk berdakwah. Macam cerita tadi, wanita itu memang niatnya baik nak tegur perempuan seksi itu...cume biarlah dengan keadaan yang elok. Bukan hemtam keromo macam tu...Naim cukup pelik dengan orang kite bile seorang kawan Naim cerita pasal teguran ni...


Kita belajar ilmu agama, kita belajar cara2 dan keadaan yang sesuai untuk menegur orang..tetapi kenapa kita tidak aplikasikan semua yang kita pelajari tu?? Bukan nak mengutuk mereka yang belajar agama...tidak..Naim pun belajar agama...cuma cara yang digunakan tu biarlah bersesuaian...korang paham kan?? jadi tak elok buat mcm org tadi...sampai marah perempuan seksi tadi...akhirnya...dakwah entah ke mana...dosa kita dapat.....fikir-fikirkan..



1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...