Monday, August 22, 2011

Info Yang Amat Jarang Tentang KAA'BAH (bahagian 2)


Assalamualaikum...


Bertemu kembali kita dalam rancangan " MARI MENGENAL KAA'BAH "...hahaha....saje jek....teringan nk jadi pengacara....huhu..okok...dalam post yang lepas...bahagian 1 punye Info Yang Amat Jarang Tentang KAA'BAH...kita dah tengok camne struktur KAA'BAH dari dalam dan jugak luar kan...kalau korang bace lagi klik kat SINI ye...hehehe..


Skang kite akan beralih kepada info tentang kain yang menutupi KAA'BAH...yang orang panggil Ghilaf serta kaedah pembuatannye melalui gambar yang disediakan...jom..jom..

Rumah Allah di Mekah (KAA'BAH) ditutupi ngan sejenis kain yang bewarna hitam dipanggil ' KISWA '...kain ni akan ditukar pada setiap tahun..macam raye la kan..tiap tahun kite tukar baju raya baru..hehehe....



Untuk buat kain ni ade sebuah kilang khas di Mekah...ianya mengambil perbelanjaan yang besar...korang nak tau banyak mane? SR 17 JUTAAA!!!..mahal tuu!! kain ni jugak diperbuat daripada 670kg perak yang diwarnakan dengan warna hitam...lebih kurang 120kg emas tulen dan 50kg perak digunakan untuk menulis @ mengayam ayam Al-Quran di atasnya...dan juga kain ini sebesar 658 meter persegi....waaa...besoo tuu....

meh kite tengok pembuatannye kat sini...









haaa....amacam?...camne la kan kalau baju raya korang dijahit ngan emas?mesti sonok kan?...ape pun...ni la keistimewaan KAA'BAH yang perlu kite tau...ingat!!

KITA KAN BLOGGER!!!


2 comments:

  1. ape yg bestnye ....mesti berat baju tu..so aku xmo pakai bju yg macm tu...XD

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...