Saturday, August 20, 2011

Bumi Pernah Ada 2 Bulan


LAKARAN artis mengenai Bumi dan dua bulan.

Pagi ni Naim baca berita dari akhbar Berita Harian..tertarik dengan satu artikel yang mengatakan yang bumi pernah ada 2 bulan...uisshh....biar betol ni?!!
Terkejut jugak bile dengar mende ni...


Tapi kenapa skang ni Bumi ade 1 Bulan je? mana lagi 1? haaa...sebabnye...dahulu pernah berlaku perlanggaran antara bulan ni....sebab tu la korang tengok permukaan bulan ni ade banyak kawah dan berbukit..( kajian dari saintis Florida )


Semua ini dikatakan berlaku 4.4 bilion tahun lalu sebelum ada kehidupan di Bumi untuk melihat dua bulan itu. Kedua-dua bulan itu juga masih muda selepas terbentuk kira-kira 100 juta tahun lebih awal apabila sebuah planet gergasi melanggar Bumi.

Kedua-dua bulan itu mengelilingi Bumi dan terbit di langit bersama, yang lebih kecil mengikuti bulan yang lebih besar. 
Bulan yang lebih kecil agak ringan sedikit, manakala yang satu lagi tiga kali lebih lebar dan 25 kali lebih berat, manakala gravitinya juga lebih kuat berbanding yang kecil.

“Planet itu ditakdirkan untuk berlanggar. Tiada jalan lain. Pelanggaran besar ini berhalaju rendah,” kata penulis bersama kajian, Erik Asphaug, saintis planet di Universiti California, Santa Cruz.

Apa yang dikatakan Asphug sebagai pelanggaran perlahan sebenarnya berlaku pada kelajuan lebih 8,050 kilometer sejam.



Haaa....jadi tu la sedikit sebanyak untuk pagi ni...ape pun kalau nak tau lebih lanjut....klik kat BERITA HARIAN

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...