Thursday, February 9, 2012

Bila Aku Bermonolog #3

Phoenix : Naim, Naim. Aku naktanye ko satu soalan ni, leh tak?

Naim : Ha, apa dia? Tanya la.

Phoenix : Kalau la ko diberi peluang untuk membuka kedai makan, ko nak konsep kedai ko yang macam mana?

Naim : Kalau aku? aku nak kedai makan tu berkonsepkan Melayu dan Islam.

Phoenix : Ha? macam mana tu?

Naim : Berkonsepkan Melayu tu bermaksud setiap hidangan adalah masakan Melayu. Makan pulak aku tak nak pelanggan aku makan guna sudu. Aku nak mereka semua makan guna tangan. Sebab kenikmatan sebenar masakan tu adalah dari tangan kita. Dan satu lagi, aku nak kat kedai makan aku tu semua orang makan bersila a.k.a makan atas lantai. Takde aku nak bagi kerusi, aku nak bagi mereka semua rasa bagaimana rasa rendah diri itu boleh dibina melalui perbuatan tu.

Phoenix : Oooo...Islam pulak macam mana konsepnya?

Naim : Dalam Islam, diajar kita bagaimana cara untuk kita bersopan santun dan berbudi pekerti mcm Rasulullah. Kalau la ada orang yang bukan Islam datang makan kat kedai aku tu, aku nak diorang rasa selesa dengan layanan yang digariskan oleh Islam itu sendiri. Macam tu la sebab menurut kata-kata senior aku, nilai itu dibentuk oleh agama.

Phoenix : Oooo...macam tu rupanya. Bru aku faham.
   

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...