Wednesday, July 13, 2011

Penyakit Infeksi Rongga Mata (Orbital Cellulitis)

Korang pernah kena penyakit mata x? ataupun korang pernah mengalami bengkak kat bahagian mata? Kalau korang dah sembuh jd bagus la...tapi kalau xsembuh lagi...berhati-hati tau..penyakit ni berbahaya!!! apa penyakit tu?


ORBITAL CELLULITIS


Jangkitan boleh tersebar melalui sinus, gigi, atau aliran darah yang menuju rongga mata/orbit.....Jangkitan pada orbit disebut orbital cellulitis......Jangkitan mata boleh terjadi apabila ada luka..... Antara simptom-simptomnya termasuk rasa sakit, mata menonjol, gerakan mata berkurang, kelopak mata bengkak, dan demam. Bola mata bengkak, penampilan tidak jelas..... Penglihatan kemungkinan terhalang.

Tanpa perubatan yang cukup, orbital cellulitis boleh menyebabkan seseorang itu menjadi buta.....Jangkitan ini boleh tersebar menuju ke otak dan tulang belakang, atau penggumpalan darah boleh terjadi dan tersebar dari pembuluh sekitar mata untuk meliputi pembuluh besar pada dasar otak (sinus cavernous) dan menghasilkan cavernous sinus thrombosis.




Jadi...kebiasaannya doktok akan bagi Antibiotik untuk mengurangkan bengkak dan juga untuk keringkan nanah (jika ada)..

Tu la sedikit sebanyak tentang penyakit ni...
Jadi kepada seseiapa yang menghidap penyakit ni Naim doakan anda cepat sembuh tau..jangan risau..sistem perubatan kita ni dah makin canggih..Insya'allah..anda pasti akan sembuh..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...